Wilt u een vergoeding claimen omdat uw vlucht vertraagd is, dan moet uw claim wel voldoen aan een aantal punten, te weten:
- Uw vlucht start vanuit een EU-land;
- U vliegt vanuit een land niet behorend tot de EU naar een land binnen de EU of u vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij;
- De aankomst op uw eindbestemming is drie uur later dan gepland.
Er zijn ook situaties waarin u wel gedupeerd bent als reiziger door een vertraagde vlucht, maar u hebt dan geen recht op vergoeding. Dit heeft te maken met het feit of uw vertraging te maken heeft met buitengewone omstandigheden. De vliegtuigmaatschappij kan in zo’n geval aantonen, dat de vertraging buiten hun schuld is ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn: staking van de luchtverkeersleiding, slechte weersomstandigheden als storm of dichte mist of vertragingen die te maken hebben met een terrorisme.
Waarop heeft u recht bij een vertraging?
De hoogte van de vergoeding die wordt uitgekeerd, wordt berekend op basis van het aantal te vliegen kilometers. Hieronder kunt u de hoogte van die vergoeding zien:
- € 250,= per passagier voor alle vluchten tot en met 1500 km binnen de EU;
- € 400,= per passagier voor alle vluchten meer dan 1500 km binnen de EU;
- € 250,= per passagier voor alle vluchten tot en met 1500 km buiten de EU;
- € 400,= per passagier voor alle vluchten van 1500 km tot en met 3500 km buiten de EU;
- € 600,= per passagier voor alle vluchten van 3500 km en meer buiten de EU.
Is uw vlucht met een afstand van 3500 km of meer buiten de EU tussen de drie en vier uur vertraagd, dan hebt u recht op 50% van bovenstaande vergoeding.
Is uw vlucht met meer dan twee uur vertraagd en is deze vertraging niet buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij ontstaan? Dan is de vliegtuigmaatschappij verplicht om u een goede service te bieden. U hebt recht op eten, drinken en indien nodig hebt u recht op een hotelovernachting. Mocht u dit niet aangeboden krijgen van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt, dan kunt u de hiervoor door u gemaakte kosten achteraf declareren bij de luchtvaartmaatschappij. U dient wel de bewijzen bij uw claim te voegen.
Gemiste aansluiting, daardoor vlucht vertraagd
Hebt u uw aansluitende vlucht gemist door vertraging van de eerste vlucht? Dan kan het zijn, dat u recht hebt op een vergoeding. Om in aanmerking te komen voor de vergoeding dient u te voldoen aan de volgende voorwaarden:
- U vliegt vanuit een EU-land;
- U vliegt vanuit een land buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij;
- Al uw vluchten staan in één boeking.
U hebt daarnaast alleen recht op een vergoeding, als u met een vertraging van meer dan drie uur aankomt op uw eindbestemming. Mocht de aansluiting gemist zijn door buitengewone omstandigheden, waarvan de luchtvaartmaatschappij kan aantonen, dat zij daar niet verantwoordelijk voor is, dan krijgt u geen vergoeding.
De hoogte van de vergoeding die wordt uitgekeerd na het missen van uw aansluiting, wordt berekend op basis van het totaal aantal te vliegen kilometers. Hieronder kunt u de hoogte van die vergoeding zien:
- € 250,= per passagier voor alle vluchten tot en met 1500 km binnen de EU;
- € 400,= per passagier voor alle vluchten meer dan 1500 km binnen de EU;
- € 250,= per passagier voor alle vluchten tot en met 1500 km buiten de EU;
- € 400,= per passagier voor alle vluchten van 1500 km tot en met 3500 km buiten de EU;
- € 600,= per passagier voor alle vluchten van 3500 km en meer buiten de EU.
Is uw vlucht met een afstand van 3500 km of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur buiten de EU vertraagd, dan hebt u recht op 50% van bovenstaande vergoeding.
Reizigers met een aansluitende vlucht, welke vertraagd is en waardoor zij meer dan drie uur te laat aankomen op de eindbestemming, hebben sinds mei 2018 recht op € 600,= vergoeding. Dit geldt ook voor reizigers met een overstap buiten Europa. Dit is bepaald door het Europees Hof.