Overlast tijdens vakantie

Overlast door andere gasten bij een pakketreis

Stel dat u een reis heeft geboekt bij een reisorganisator. Bij deze reis heeft u bijvoorbeeld een hotel, appartement of vakantiehuisje geboekt. Dan kan het soms gebeuren dat u overlast ondervindt van andere gasten.

Wanneer is er sprake van overlast

In veel verschillende situaties kan er sprake zijn van overlast. Het is niet zo dat de reisorganisatie standaard verplicht is voor een oplossing te zorgen. Of u de overlast moet accepteren is afhankelijk van de omstandigheden.

Enige overlast zult u gewoon moeten accepteren, zoals bijvoorbeeld andere gasten die door de gang lopen om naar hun kamer te gaan. Ook de aanwezigheid van kinderen in uw verblijf is heel normaal en het is niet abnormaal dat kinderen lawaai maken. Overlast van andere gasten die luidruchtig, vernielzuchtig of onbeschoft zijn, hoeft u niet te accepteren.

uw mogelijkheden

In beginsel is de reisorganisatie niet aansprakelijk voor het gedrag van andere gasten. Dit is ook wel logisch, want de reisorganisatie heeft weinig invloed op het gedrag van andere gasten. U kun echter in sommige gevallen de reisorganisatie wel aanspreken, als het in de macht van de reisleider of hostess ligt om de ernstige overlast te stoppen, maar er niets met uw klacht wordt gedaan.

Als u overlast ondervindt, meld dit dan altijd eerst bij uw reisleider of hostess. Wordt u een goede oplossing geboden, maar accepteert u die niet, dan kunt u uw schade niet verhalen op de reisorganisatie.

schadevergoeding

Als de reisleiding voor een goede oplossing van het probleem moet zorgen en dit is niet gebeurd, dan is uw reisorganisatie verplicht de schade te vergoeden. U moet de schade wel kunnen bewijzen. Schade kan zijn het vakantiegenot dat u bent misgelopen als gevolg van de overlast.

wat kunt u doen

op uw vakantiebestemming

Neem contact op met de reisleiding of hostess. Geef deze de mogelijkheid om uw klacht op te lossen.

Geen reisleiding of hostess aanwezig of uw klacht wordt niet naar tevredenheid opgelost? Klaag dan schriftelijk op uw vakantieverblijf, bijvoorbeeld door middel van een klachtenformulier. Verzamel ook bewijs, zoals foto’s, video’s en zoek getuigen. Bewaar bonnetjes van extra uitgaven die u heeft moeten doen door de overlast.

stuur een brief

Stuur ook een brief naar uw reisorganisatie met de omschrijving van uw klacht als die niet is opgelost. Geef de reisorganisatie een redelijke termijn om met een oplossing te komen. Zet in uw brief ook welke vervolgstappen u onderneemt als er geen oplossing wordt aangeboden. Verstuur de brief aangetekend.

Voorbeeldbrief overlast door andere gasten

vervolgstappen

  • U hebt onderstaande mogelijkheden als u er met uw reisorganisatie niet uitkomt.
  • U kunt uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie, als uw reisorganisatie is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang heeft tot de Geschillencommissie. Een voorbeeld van zo’n brancheorganisatie is de ANVR (Algemene Vereniging Van Reisondernemingen) of de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie als u de reis via internet hebt geboekt. Ook is het mogelijk dat de reisorganisatie rechtstreeks bij de Geschillencommissie is ingeschreven.

Website van de Geschillencommissie

Mocht u er met de Geschillencommissie ook niet uitkomen, dan kunt u overwegen om naar de rechter te stappen. Laat u dan wel eerst adviseren door een deskundige, bijvoorbeeld een rechtsbijstandverzekering.