Onderstaande informatie gaat over de passagiersrechten die u heeft als u op een Europese vlucht aan boord wordt geweigerd als gevolg van het feit dat de vlucht is overboekt.
Oorzaken van een overboeking
Een overboeking houdt in dat er meer vliegtickets zijn verkocht dan het aantal beschikbare plaatsen in het vliegtuig. Daardoor is er dus niet plaats voor iedereen. Het is niet verboden dat de luchtvaartmaatschappij meer tickets verkoopt dan er stoelen zijn. Dit gebeurt zelfs weloverwogen, aangezien er bijna altijd enkele passagiers niet op komen dagen. Daardoor levert een overboeking heel vaak ook geen problemen op.
Als de overboeking wel problemen oplevert en er dus niet plaats is voor iedereen en u wordt aan boord geweigerd, dan heeft u passagiersrechten. Deze regels staan in de Europese verordening. Welke rechten dat zijn en onder welke voorwaarden deze gelden, kunt u hier allemaal op uw gemak lezen.
Uw passagiersrechten bij overboeking
Indien u niet mee kunt met de vlucht, omdat de vlucht is overboekt, dan heeft u altijd onderstaande passagiersrechten:
- recht op informatie;
- recht op een andere vlucht of uw geld terug;
- recht op verzorging (maaltijden, verfrissingen en hotel);
- recht op vergoeding van telefoonkosten en/of e-mails;
- recht op compensatie.
Recht op informatie
Indien u aan boord van het vliegtuig wordt geweigerd vanwege het feit dat het vliegtuig is overboekt, dan heeft u altijd recht op informatie. Dit houdt in dat de luchtvaartmaatschappij verplicht is u schriftelijk te informeren over uw passagiersrechten en hoe u contact kunt opnemen met de Inspectie Verkeer en Waterstaat (nationale toezichthouder).
U heeft recht op een gratis omboeking op een andere vlucht of recht op uw geld terug. Het is dus het een of het ander en niet beide. De luchtvaartmaatschappij mag u in geen enkel geval kosten in rekening brengen. Het is afhankelijk van uw persoonlijke situatie voor welke optie u kiest. Veel mensen worden het liefst zo snel mogelijk omgeboekt op een andere vlucht, maar het is ook heel goed denkbaar dat u kiest voor een vlucht op een later tijdstip.
U kunt het beste uw geld terug vragen, indien u bijvoorbeeld een reis heeft geboekt naar uw favoriete voetbalwedstrijd en nooit meer op tijd kunt komen. In dat geval heeft het omboeken van uw vlucht dus geen zin meer. Met het terug gekregen geld kunt u dan zelf bepalen of en wanneer u weer een vlucht wilt boeken.
Recht op een andere vlucht
U heeft recht op een omboeking op de eerst volgende vlucht waar plaats is. Dit hoeft niet te betekenen dat u vliegt met de luchtvaartmaatschappij waar u voor had gekozen, maar dat kan ook een andere luchtvaartmaatschappij zijn die op dezelfde route vliegt. Mocht u uw bestemming ook per trein kunnen bereiken, dan heeft u recht op een treinkaartje in een gelijkwaardige vervoersklasse.
U heeft een business class vliegticket geboekt maar de luchtvaartmaatschappij biedt u een economy class vliegticket aan
Met dit aanbod van de luchtvaartmaatschappij hoeft u niet in te stemmen, aangezien u recht heeft om vervoert te worden onder vergelijkbare vervoerswaarden. Heeft u een business class vliegticket geboekt, dan heeft u dus ook recht op een vervangende business class vlucht. Automatisch betekent dit dat als u economy class heeft geboekt, u ook recht heeft op een economy class vervangende vlucht.
U heeft een economy class vliegticket en de luchtvaartmaatschappij biedt u een business class vliegticket aan tegen bijbetaling
Hier hoeft u niet akkoord mee te gaan. Als de luchtvaartmaatschappij u een vliegticket aanbiedt in een hogere klasse, dan is dat heel mooi, maar zij mogen hier geen extra geld voor vragen.
De luchtvaartmaatschappij wil u omboeken naar een andere luchthaven
Dit is toegestaan, indien er in de buurt van uw bestemming meerdere luchthavens zijn. Stel dat u wordt geweigerd op uw retourvlucht naar Schiphol. Dan is het mogelijk dat u wordt omgeboekt op een vlucht naar Brussel, Rotterdam of Eindhoven, maar u heeft dan wel recht op een gratis taxi naar Schiphol of naar uw woonplaats, als dat dichterbij is.
De luchtvaartmaatschappij wil u niet omboeken op een vlucht met de concurrent, terwijl dat veel sneller is
In dat geval kunt u ook zelf een vliegticket boeken en de kosten declareren, maar hou er wel rekening mee dat het veel gedoe en ergernis op kan leveren om de kosten bij de luchtvaartmaatschappij vergoed te krijgen.
Omboeken als u een pakketreis heeft geboekt
U heeft ook recht op een gratis omboeking als u een pakketreis heeft geboekt en de vlucht dus onderdeel is van de door u gekochte vakantie. In de voorwaarden van uw pakketreis kunt u lezen wat uw reisorganisatie in zo’n geval moet doen.
Recht op uw geld terug
Als u er voor kiest om uw geld terug te vragen, dan heeft u recht op:
- Contante betaling of overboeking naar uw bankrekening van de prijs van het vliegticket inclusief alle toeslagen.
- Betaling dient plaats te vinden binnen zeven dagen na de vervoersweigering.
- Als de luchtvaartmaatschappij te laat is met betalen, heeft u ook recht op de wettelijke rente.
Accepteer geen tegoedbonnen of vouchers
Het komt regelmatig voor dat luchtvaartmaatschappijen onder hun verplichtingen weg proberen te komen door u een tegoedbon en/of voucher aan te bieden. U mag dit natuurlijk accepteren, maar u hoeft dit niet te doen. De luchtvaartmaatschappij is verplicht u uw geld terug te geven. Vouchers zijn vaak niet makkelijk in te wisselen en u kunt er vaak geen gebruik van maken als u online wilt boeken. De keuze is aan u, maar geld terug is beter, want dan kunt u immers helemaal zelf bepalen wat u met uw geld wilt doen.
De luchtvaartmaatschappij moet de volledige ticketprijs vergoeden
Indien u er voor kiest uw geld terug te vragen, dan zijn er altijd luchtvaartmaatschappijen die proberen u niet de volledige prijs terug te geven, maar de prijs zonder belastingen en toeslagen. Dit is natuurlijk niet toegestaan, want u heeft immers de belastingen en toeslagen ook betaald. U heeft dus recht op volledige terugbetaling van het vliegticket inclusief alle toeslagen.
Soms bureaucratie om uw geld terug te krijgen
Enkele luchtvaartmaatschappijen doen er alle aan om het u zo lastig mogelijk te maken uw geld terug te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een ingewikkeld formulier dat u moet invullen en ook nog eens aangetekend moet versturen. Daarnaast willen ze u soms ook nog eens administratiekosten laten betalen. Als u iets dergelijks meemaakt, dien dan een klacht in bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Zij kunnen u dan verder helpen om administratiekosten en andere kosten terug te krijgen.
Welke delen van het vliegticket vergoed worden
Indien u wordt geweigerd op de heenweg, dan krijgt u de prijs van het volledige vliegticket vergoed. Als u op de terugweg wordt geweigerd, dan krijgt u de prijs van het retourdeel van het vliegticket vergoed. U krijgt ook de prijs van het volledige vliegticket terug, indien u al een deel van uw reis hebt gevlogen, maar verder vliegen geen zin heeft, vanwege uw oorspronkelijke reisplan. Zo kunt u bijvoorbeeld op de heenweg op een aansluitende vlucht worden geweigerd, met als gevolg dat u te laat op de plaats van bestemming arriveert. Denk bijvoorbeeld aan een belangrijk congres waar u op tijd moet zijn. U heeft in deze situatie niet alleen recht op geld terug, maar ook recht op een retourvlucht naar uw eerste vertrekpunt.
Als de vlucht onderdeel is van een pakketreis
Als uw vliegticket deel uitmaakt van een pakketreis en in de voorwaarden van uw reisorganisatie is een terugbetalingsregeling opgenomen, dan kunt u uw geld alleen terug vragen bij de reisorganisatie en dus niet bij de luchtvaartmaatschappij.
Recht op verzorging
Als u niet mee kunt met uw vlucht, vanwege het feit dat het vliegtuig is overboekt, dan heeft u altijd recht op verzorging. Dit recht op verzorging houdt in dat de luchtvaartmaatschappij er voor moet zorgen dat het u niets tekort komt zolang u niet naar uw bestemming kunt vliegen.
Afhankelijk van de duur van de vertraging, heeft u recht op verfrissingen, maaltijden en een hotelovernachting. Mocht de luchtvaartmaatschappij het toch weigeren u te verzorgen, stuurt u dan de rekening van de door u gemaakte kosten naar de luchtvaartmaatschappij. Bewaar de bonnetjes om bewijs te leveren en let op dat de door u gemaakte kosten wel redelijke kosten moeten zijn.
Verfrissingen en maaltijden
Het is heel gebruikelijk dat de luchtvaartmaatschappij u consumptiebonnen geeft om eten en drinken te kopen. Krijgt u deze bonnen niet? Vraag er dan gewoon naar, want u heeft er recht op. De waarde van de consumptiebonnen moet in redelijke verhouding staan tot de tijd die moet wachten. Zo heeft u rond het middaguur recht op een lunch en ’s avonds heeft u recht op een diner.
Hotel met ontbijt
Kunt u als gevolg van de overboeking pas de volgende dag vertrekken? Dan heeft u recht op een gratis overnachting in een hotel of een gelijkwaardige accommodatie. Bovendien wordt u gratis naar het hotel gebracht, krijgt u een gratis ontbijt en wordt u de volgende ochtend weer gratis opgehaald en teruggebracht naar het vliegveld.
Vlucht is onderdeel van een pakketreis
Indien de vlucht onderdeel van een pakketreis is, kunt u ook contact met de reisorganisatie opnemen voor verzorging.
Wanneer geen recht op verzorging
- Indien u er voor kiest om niet met de eerst volgende vlucht mee te gaan, maar pas een latere vlucht wilt nemen.
- Indien u er voor kiest om niet te vliegen maar uw geld terug te vragen.
Recht op vergoeding van telefoonkosten en/of e-mails
Als u niet met uw vlucht mee kunt als gevolg van overboeking, wilt u misschien wel uw familie op de hoogte stellen of als iemand u zou komen ophalen op het aankomstvliegveld, moet hij/zij dat natuurlijk ook op de hoogte worden gesteld. De kosten die u hiervoor maakt, moet de luchtvaartmaatschappij u vergoeden. Aan welke kosten moet u denken zult u zich wellicht afvragen.
U heeft recht op twee gratis telefoontjes, twee e-mails of twee faxen, dus maak een keuze met betrekking tot deze communicatiemogelijkheden. U kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van een telefoon of computer op het vliegveld, maar wellicht heeft u zelf een telefoon of laptop bij u. Wat betreft de redelijke kosten die u kunt declareren, moet u aan ongeveer € 10,- denken.
Recht op compensatie
Indien u niet met uw vlucht mee kunt als gevolg van het feit dat de vlucht is overboekt, dan heeft u ook recht op compensatie door de luchtvaartmaatschappij. Op hoeveel compensatie u recht heeft is afhankelijk van de lengte van de vlucht en de vertraging bij aankomst. In onderstaand overzicht kunt u zien waar u recht op heeft:
- € 125,- per persoon voor vluchten t/m 1500 km bij een vertraging van 2 uur of minder bij aankomst;
- € 250,- per persoon voor vluchten t/m 1500 km bij een vertraging van meer dan 2 uur bij aankomst;
- € 200,- per persoon voor vluchten binnen de EU boven 1500 km en andere vluchten tussen 1500 en 3500 km bij een vertraging van meer dan 3 uur bij aankomst;
- € 400,- per persoon voor vluchten binnen de EU boven 1500 km en andere vluchten tussen 1500 en 3500 km bij een vertraging van meer dan 3 uur bij aankomst;
- € 300,- per persoon voor alle andere vluchten bij een vertraging van 4 uur of minder bij aankomst;
- € 600,- per persoon voor alle andere vluchten bij een vertraging van meer dan 4 uur bij aankomst.
Wanneer krijgt u de compensatie
U heeft recht op onmiddellijke betaling van de compensatie door de luchtvaartmaatschappij. Ingeval van te late betaling is de luchtvaartmaatschappij u de wettelijke rente verschuldigd.
Accepteer geen tegoedbonnen of vouchers
Er zijn altijd luchtvaartmaatschappijen die proberen u te compenseren door middel van tegoedbonnen of vouchers. Indien u daarmee instemt door er voor te tekenen, dan is er geen probleem. U hoeft dit echter niet te accepteren en het is ook aan te raden om dit niet te doen. In de eerste plaats zijn vouchers soms moeilijk in te wisselen en in de tweede plaats gelden ze meestal niet als u online boekt. Teken dus niet voor ontvangst van een voucher of tegoedbon, maar teken alleen voor ontvangst van uw geld waar u recht op heeft.