Een vliegticket kunt u op diverse manieren boeken, bijvoorbeeld online of via een reisbureau. U kunt een los vliegticket kopen, maar ook een pakketreis. Een voorbeeld van een pakketreis is een vliegvakantie inclusief overnachtingen in een hotel, appartement of andere accommodatie.
Als u alleen een vliegticket boekt, dan gelden de regels van de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. In deze voorwaarden zou bijvoorbeeld kunnen staan of u de vertrekdatum nog kunt wijzigen, en zo ja, onder welke voorwaarden dat mag. Let op dat algemene voorwaarden niet altijd geldig zijn. Het feit dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn betekent nog niet dat alle voorwaarden rechtsgeldig zijn. Zo mogen algemene voorwaarden niet onredelijk zijn. U heeft als consument meer bescherming als u een pakketreis boekt, aangezien er in de wet een specifieke regeling voor pakketreizen is opgenomen.
Visum
In bepaalde landen heeft u een visum nodig. De luchtvaartmaatschappij is daarvoor echter niet verantwoordelijk. U moet zelf uitzoeken of u daadwerkelijk een visum nodig heeft.
E-ticket (elektronisch ticket)
Een e-ticket boekt u via internet. De papieren tickets zijn inmiddels bijna wel verleden tijd. Uw gegevens komen in het computersysteem van de luchtvaartmaatschappij te staan. Als u gaat inchecken, hoeft u alleen nog maar uw paspoort of identiteitskaart te tonen, dat is alles.
Hoe zit dat met bagage?
De luchtvaartmaatschappij bepaalt zelf welke regels er voor de bagage gelden. Wij adviseren u altijd mee te werken aan het controleren van uw bagage. Wilt u weten welke specifieke regels er voor uw bagage van toepassing zijn? Neem dan contact op met uw luchtvaartmaatschappij of kijk op de website voor meer informatie.
Prijzen
Met betrekking tot het boeken van een vliegticket, geldt de Reclamecode Reisaanbiedingen. Hierin is onder andere bepaald dat het voor u duidelijk moet zijn wat de extra kosten en toeslagen voor een vliegticket zijn. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website Reclamecode Reisaanbiedingen.
Stel dat u om welke reden dan ook uw ticket wilt veranderen. Een reden zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat u op een andere dag wilt vertrekken. De Nederlandse wetgeving bepaalt niets over het veranderen van vliegtickets. Luchtvaartmaatschappijen hebben wel algemene voorwaarden. Dit betekent dan ook alleen uw ticket veranderen of annuleren volgens de regels van de luchtvaartmaatschappijen. Deze voorwaarden verschillen per maatschappij. Indien u duidelijkheid hierover wenst te krijgen, raadpleegt u de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij waar u het vliegticket heeft geboekt.
Het is uw eigen verantwoordelijkheid dat de luchtvaartmaatschappij de juiste gegevens van u heeft. Zo moet de naam die op uw ticket staat vermeld exact overeenkomen met de naam die staat vermeld in uw identiteitskaart of paspoort. Als deze gegevens niet blijken te kloppen, dan bestaat de kans dat u niet met de vlucht mee mag. Bovendien moet u soms dan zelfs een nieuw en duurder ticket kopen. Controleer ook of de vertrekdatum en vertrektijden op uw vliegticket wel kloppen. Neem zo snel mogelijk contact op met de organisatie waar u het ticket heeft geboekt als deze gegevens niet juist zijn.
Controleer uw gegevens voordat u boekt
Tenslotte geven wij u nog als tip al uw gegevens goed te controleren voordat u het vliegticket daadwerkelijk boekt, aangezien u vaak moet betalen als u uw gegevens wilt wijzigen. Dat is natuurlijk zonde voor uw geld. Indien u precies wilt weten hoeveel u extra moet betalen als u de gegevens op uw vliegticket wilt veranderen, kunt u dit opzoeken in de algemene voorwaarden (ook wel de kleine lettertjes genoemd) van de luchtvaartmaatschappij.