Als gevolg van de chaos op Schiphol is luchtvaartmaatschappij KLM 175 miljoen euro aan misgelopen. Dit bedrag kan worden verdeeld in 30 miljoen betaalde compensatie aan passagiers en 145 miljoen dat betrekking heeft op gederfde inkomsten. Dit deelde KLM mede tijdens de bekendmaking van de cijfers van het derde kwartaal.
De vraag naar vliegtickets was in de zomer, in de periode van juli t/m september, ontzettend groot. Echter vanwege de chaos op Schiphol konden niet alle vluchten doorgaan en moest KLM noodgedwongen een aantal vluchten annuleren. Daardoor konden niet alle passagiers die een vliegticket bij KLM hadden geboekt vertrekken.
KLM geeft aan dat zij vanzelfsprekend alle beschikbare capaciteit wilde inzetten om vluchten uit te voeren maar dit was helaas niet mogelijk en dat kost geld, aldus Marjan Rintel. Zij volgde Pieter Elbers op en is sinds 1 juli 2022 de nieuwe topvrouw van KLM. Marjan Rintel geeft verder aan dat KLM de prijzen van vliegtickets niet heeft verhoogd door de problemen op Schiphol.
KLM boekt winst
KLM boekte, ondanks de problemen op Schiphol, een operationele winst van 443 miljoen euro. Zustermaatschappij Air France boekte een operationele winst van 570 miljoen euro. Marjan Rintel geeft aan dat KLM de chaos op Schiphol ontzettend vervelend vindt. KLM bestaat inmiddels 103 jaar en heeft een uitstekende reputatie.
Luchthaven Schiphol staat bekend als een van de beste luchthavens van de wereld, maar deze reputatie heeft behoorlijk schade opgelopen vanwege de problemen. Verder geeft Marjan Rintel aan het vervelendste te vinden dat klanten de dupe worden.
KLM neemt extra personeel aan
De problemen op Schiphol zijn nog niet voorbij en zullen de komende maanden nog wel doorgaan. Vanwege de tekorten aan personeel op Schiphol geldt er een maximum aantal passagiers dat mag vertrekken vanaf de luchthaven. Marjan Rintel zegt dat de problemen natuurlijk al veel te lang duren. Daarom worden er ook stevige gesprekken gevoerd om de situatie zo snel mogelijk te verbeteren.
KLM heeft maar 80% van haar capaciteit in kunnen zetten vanwege de chaos op Schiphol, maar heeft goede hoop dat dit de komende tijd weer kan worden verhoogd. KLM neemt momenteel veel nieuw personeel aan om de groei aan te kunnen.