Eindhoven Airport heeft in 2020 veel minder reizigers gehad, maar zij heeft wel een grote slag gemaakt betreffende kwaliteit, duurzaamheid en hinderbeperking.
Het afgelopen jaar 2020 was in alle opzichten uniek jaar ook voor Eindhoven Airport. Vanwege de mondiale coronapandemie had Eindhoven Airport te maken met veel minder vliegverkeer, veel minder uitgaande vluchten en veel minder binnenkomende vluchten. De luchthaven heeft zich zeer snel en goed aan de nieuwe situatie kunnen aanpassen en zij is vast blijven houden aan haar eigen strategie. Zo heeft de luchthaven diverse kwaliteitsslagen gemaakt en heeft zij stappen naar verdere verduurzaming en hinderbeperking genomen.
Roel Hellemons van directeur Eindhoven Airport geeft aan dat 2020 voor alle partijen die werkzaam zijn in de luchtvaartsector een bewogen en uitdagend jaar is geweest. “Door onze nauwe samenwerking met onze partners en met in achtneming van tal van Coronamaatregelen zijn wij invulling blijven geven aan onze rol als internationale luchthaven als verbinder van landen en werelddelen. We zijn 2021 ingegaan met veel positieve energie en we hopen dat dit een jaar zal zijn, waarin we naast de vele uitdagingen waar Corona ons voor stelt ook kansen zullen hebben om de luchtvaart nog verder te verduurzamen. Een doel voor dit jaar is om in samenspraak met de regio de positie van Eindhoven Airport en haar rol in de luchtvaart te versterken.”
“Eindhoven Airport zal, zoals we tot nu toe hebben gedaan, alle nodige maatregelen treffen om het reizen van en naar Eindhoven Airport zo veilig en verantwoord te houden. De luchtvaart heeft te maken met grote uitdagingen. Eindhoven Airport wil continu een belangrijke bijdrage blijven leveren aan het steeds beter maken van de luchtvaart en onze regio. In 2020 hebben wij concrete stappen en acties genomen en deze zullen in het komende jaar 2021 verder vervolmaakt worden.
Sinds 25 oktober 2020 zijn er geen geplande vluchten meer na 23.00 uur geweest en het aantal vliegbewegingen is tot en met 2022 bevroren op 41.500. Geluidsreductie door luchtvaartmaatschappijen sturen wij door middel van een prikkel in de havengeldtarieven om de maatschappijen zo te stimuleren om stillere en daarnaast ook schonere vliegtuigen in te zetten. Verder werken we door elektrificatie van alle voertuigen en materieel aan het terugbrengen van de CO2-uitstoot op de luchthaven. De verwachting is dat in 2030 de grondgebonden operatie geen CO2-uitstoot meer geeft, aldus Roel Hellemons.
“Daarnaast werken we continu aan de kwaliteit van de luchthaven. In 2020 zijn de Airport Boulevard, het nieuwe voorterrein en de nieuwe toegangspost voor onder meer leveranciers opgeleverd. In 2021 wordt de toegang naar het securitygebied in zijn geheel vernieuwd om zodoende te komen tot een meer aangenaam en nog overzichtelijker gebied. De looproutes op het platform zullen verkapt gaan worden.”
Eindhoven Airport heeft op het gebied van innovatie in 2020 samengewerkt met diverse bedrijven als Vanderlande en kennisinstituten zoals de Technische Universiteit Eindhoven. Doordat wij onze faciliteiten hebben aangeboden als live testomgeving hebben wij willen bijdragen aan het versnellen van innovaties in Eindhoven en zijn regio. In 2021 zullen wij de luchthaven wederom openstellen om te dienen als inspirerende testomgeving voor regionale bedrijven, startups en kennisinstellingen.
In 2020 zijn 2,1 miljoen passagiers van en naar Eindhoven Airport gereisd. Dat is een grote afname. Een afname van 69 procent ten opzichte van 2019. Eindhoven Airport heeft in 2020 18.882 vliegbewegingen gehad. Dat is een afname van 55 procent ten opzichte van 2019. We hebben gevlogen op 83 bestemmingen, dit zijn er zes minder dan in het voorgaande jaar. We hebben in 2020 vijf nieuwe bestemmingen toegevoegd; in 2019 hebben we 10 bestemmingen toegevoegd. De bestemmingen zijn vanwege de mondiale coronaepidemie minder frequent aangevlogen dan in de jaren hiervoor.